معماری و طراحی داخلی

دکوراسیون داخلی-دکوراسیون منزل-بازسازی ساختمان

معماری و طراحی داخلی

دکوراسیون داخلی-دکوراسیون منزل-بازسازی ساختمان

پیوندها

۵ مطلب در ارديبهشت ۱۳۹۵ ثبت شده است

  • ۰
  • ۰

فضاهای منعطف در دکوراسیون منزل

بِن ون بِرِکل و کارولین بُس در استودیو یو.اِن در آمستردام هلند قابلیت ادغام فضای کاری در قسمتی از فضای مسکونی و دکوراسیون منزل را به عنوان مزیت بزرگی در زندگی مدرن و کمرنگ شدن مرزها را به عنوان یک اصل از زندگی و کار اجتماعی در معماری پست مدرن می شناسند. طراحی خانه ی «موبیوس» که در سال 1998 در حومه شهر اوترِخت بنا شد، مانند خانه ی GAE، بر این اساس بود که محلی برای زندگی و کار باشد؛ هم خانه ای گرم و صمیمی باشد و هم فضایی آرام با دکوراسیون داخلی مناسب برای تمرکز و کار در آن تعبیه شود. کلیت فضاهای منعطف نیز بر همین اصل کمرنگ شدن مرزها و تلفیق یا ادغام کاربری ها استوار است.

خانه-موبیوس

فضاهایی که برای کاربری های مختلف تعیین می شوند، صرفا اتاق های محصوری نیستند که با بستن درها رابطه ی آنها با سایر افراد و اتاق ها قطع شود، بلکه ساختار هندسی اتاق ها و طراحی داخلی فضاها مانند حلقه ی موبیوس (یک مدل ریاضیاتی با یک گوشه و یک حاشیه، که در هم پیچیده شده اند) از هم جدا نیستند و حلقه ی بسته ای را ساخته اند که حس سیال بودن و پویایی را القا میکند. در این خانه قراردادهای رایج در مورد موقعیت و مصالحی که در ساخت خانه و دکوراسیون منزل به کار می رود، تحریف شده اند و همه چیز به نظر برعکس و غیر معمول می آید؛ دیوارهای شفاف، شیشه ای هستند، سقف از پارکتی ست که برای کف خانه ها به کار می رود و مبلمانی که از بتن ساخته شده اند (میز)، در تقابل با سایر متریال های به نسبت سبک و ساده تر، مانند لنگری سنگین به نظر می رسند که خانه را محکم به پایین می کشند.

در تفکر قرن بیست و یکم، ایده ی تداخل فضاهای داخلی و سیال بودن تردد در آنها بسیار مورد توجه قرار گرفته است. طرح خانه ی موبیوس به شکلی است که معماری باروک و فضاهای آن دوره را به یاد می آورد و به طور اجتناب ناپذیری به سرعت با آن قیاس می شود. البته زیبایی شناسی باروک قرن شانزدهم به گونه ای بود که هماهنگی و اتحاد را در پیچیدگی پویا و جهت گیری های نامتعارف جستجو میکرد نه در جابجایی نامتعارف کاربری ها. در خانه هایی که در اواخر قرن بیستم ساخته می شدند، وُید و فضاهای وسیع بلا استفاده ی زیادی در طراحی داخلی منزل وجود داشت. معمار لس آنجلسی، اریک اوؤن موس، طی سی سال فعالیت در زمینه معماری به این موضوع پرداخته است که یک معمار و یک طراح داخلی چگونه می تواند تجربه و حس حضور در یک فضای مسکونی را بهبود ببخشد. در خانه ی لاؤسِن-وِستِن که او در سال 2003 طراحی کرد، با وجود اینکه انتهای پل فلزی به هیچ مکان مشخصی نمی رسد و اتاق های دفُرمه ی خانه، تنها اشکال هندسی در هم ادغام شده ای از مخروط و استوانه و مکعب هستند، اما هر یک از اتاق ها بطور مستقل حس استقرار و ثبات را در خود دارد و این به دلیل هندسه ی دقیقی است که بر اساس محاسبات اقلیدسی در پلان خانه و نقشه ی اتاق ها رعایت شده است. آشپزخانه در زیر طاق بلند قوسی شکل، مانند شومینه ی بسیار بزرگی است که در هزارتوی پلکان محاط شده و سطوح شیبدار به اتاق های خواب و حمام هایی منتهی میشوند که با دیوارهای اُریب، مانند اتاق های زیر شیروانی به نظر می رسند.


خانه-لاوسن-وستن خانه-لاوسن-وستن

ساختارشکنی ها و قطعات و سطوح به ظاهر متلاشی شده ای که در طراحی خانه ی لاؤسِن-وِستِن مشاهده می شود، نه در نفی و فراموشی سنت، بلکه به عنوان عاملی برای بازبینی و تفکر دوباره در باب گذشته است. از نظر آنتونی ویدلر ِ تاریخ شناس که بررسی های دقیقی از دیدگاه تاریخی روی ویژگیهای انعطاف پذیری خانه های موس انجام داده است، فضاهایی که او طراحی میکند، تلفیقی از خمیدگی ها، پَرِش ها و تغییر جهت های غیر منتظره ایست که به رمانتیسیسم اوایل قرن نوزدهم اشاره دارد و هنرمند خالقش را در میان معماران سبک ارگانیک قرار میدهد. موس، فضای صمیمانه ی خانه ی مسکونی خود را در راستای خطی عمودی طراحی کرد...

این مطلب ادامه دارد...

منبع: مجله هنر معماری



  • shahtoot company
  • ۰
  • ۰


طراحی از دفتر دِآ : نادر تهرانی و مونیکا پانس دِلئون                                 BANQ Rectaurant

بوستن، ماساچوست، امریکا، 2008

نیازهای برنامه و دکوراسیون داخلی رستوران بنکیو به مساحت 325 متر مربع تنها شامل یک اتاق غذاخوری خصوصی بود که میتوانست محصور باشد. بخشی از فضای دکوراسیون داخلی با نیمکت های طویلی با قابلیت جادهی 20 نفر اشغال شده و اتاق مخصوص نوشیدنی و یک فضای استراحت / کافه ی مجزا نیز در طراحی داخلی پیش بینی شده است.

طی بازدید از فضای اولیه و ملاقات با مشتریان، معماران و طراحان دکوراسیون داخلی دریافتند که بنا از سیستم های سازه ای و مکانیکی ای بهره مند است که امکان ترکیب با فضاهای داخلی را دارد. شاید ساده ترین  راه حل میتوانست این باشد که سقف، داکت ها و لوله کشی را به رنگ سیاه در آورند تا به این ترتیب محو و از دیدرس پنهان شوند، ولی هزینه ی ساخت و ساز تقریبا 5/1میلیون دلاری ( به جز تجهیزات آشپزخانه ) به آنها اجازه داد تا دست به اقدام جالب تری بزنند. نادر تهرانی می گوید سوالی که برای تیم دِآ مطرح شد این بود که "چطور همه چیز را به سمت جلو پیش برده و چنان کنترل کنیم که هم از مزیت ارتفاع بهره مند شویم و هم بیشترین انعطاف پذیری را به پلان و دکوراسیون رستوران بدهیم؟"

دکوراسیون -داخلی-رستوران

وی پاسخ را هنگامی که در حال عبور از فرودگاه شیفول آمستردام بود یافت. او دید که سیستم فلزی سقف این فرودگاه به عنوان زورقی قابل رؤیت و پنهان کننده ی زیرساخت های پشت خود عمل می کند. به جای فلز، معماران و طراحان دکوراسیون داخلی سیستم عجیبی از تخته های چندلای درخت غان بالتیک را به روش CNC milling ساختند. به منظور به کار گیری تاسیسات به جای چشم پوشی از آنها، معماران آنها را تبدیل به بسته های کوچک کردند. حرکت موجی سقف کاذب ، هنگامی که پیرامون خود را می پوشاند و به ستون ها، اتاق نوشیدنی، سیستم آبپاش، داکت ها، پنجره ها و حتی علائم خروج می رسد، خود را بهتر نشان می دهد.

یکصد و شصت و هشت تخته سه لای شیاردار (هر یک مشتمل بر چهار تا ده جزء سازنده) توسط گیره های فلزی در طول سقف رستوران آویخته شده و از جلو به عقب اتاق ادامه می یابند. هیچ دو قطعه ای شبیه به هم نیستند. ضخامت این خطوط شیاردار از سه سانتیمتر در نزدیکی دیوارها تا 15 سانتیمتر در وسط و 45 سانتیمتر در اطراف اتاق نوشیدنی و ستون ها تغییر می کند. فضای میان این خطوط نیز از حدود 23 سانتیمتر در مرکز رستوران تا 5/7 سانتیمتر در اطراف ستون ها متغیر است و ریتمی از تراکم و گشودگی را در دکوراسیون داخلی به وجود می آورد. کفسازی ها، رومیزی ها و نیمکت ها هم زمینه ای راه راه در دکوراسیون رستوران و در طول اتاق غذاخوری به وجود می آورند و به طور بصری آن را از سالن استراحت جلوی ساختمان جدا می کنند. در سالن استراحت، بخش کافه، کفسازی و رومیزی ها از چوب تیره ی درخت گردو ساخته شده اند و جلوه زیبایی به دکوراسیون داخلی فضا می بخشند.

دکوراسیون -داخلی-رستوران

قسمت اتاق غذاخوری خصوصی رنگ سبز به بخش های چوبی داخلی و در دیواره ی مات اعمال شده و یک جداره ی رزین در جایگاه انتظار تعبیه شده است. در خلال آفریدن یک چشم انداز داخلی متمایز، سقف به عنوان نقطه ای مقابل به فضاهای خارجی در نظر گرفته شد. تهرانی در خصوص ارتباط میان سقف و نما می گوید: "بیشتر بر اساس ناهماهنگی است تا یکپارچگی."

دکوراسیون -داخلی-رستوران

دفتر معماری دِآ در ترکیب طرحی مجهز به امکانات مالی خوب با یک روح جسور توانست بیشترین کارکرد را از سیستم ساده ی ظریف موجود ببرد. معماران در اقدامی منحصر به فرد، طی فرایند پنهان کردن سیستم مکانیکی و تامین صفحه ی آکوستیک به منظور تقلیل صدا برای کاربران، هویت میژه ای به دکوراسیون رستوران بخشیدند، در حالی که زیرساخت را هم از دید پنهان کرده و به طرزی نمایشی حالتی از حرکت به آن دادند. رستوران بنکیو یک معماری توأم با دکوراسیون داخلی فوق العاده را پیش روی شما قرار می دهد که به اشتیاق در صدد جلب توجه شماست و هرگز به مهمانانش اجازه نمی دهد جایی که در آن هستند را فراموش کنند. این رستوران با ظاهری نمایشی دست به خلق فضایی زده که صرف غذا در آنجا واقعا تجربه ای لذت بخش باشد.


منبع: سایت دکوراسیون داخلی شاه توت به نقل از مجله هنر معماری


  • shahtoot company
  • ۰
  • ۰

حوله خشک کن از شرکت Thermique

هیچ چیز بهتر از استفاده از یک حوله گرم و نرم بعد از یک دوش نیست آنهم با حوله خشک کن و گرم کن جدید شیشه ای، ایستاده Thermique که هم واجد زیبایی است و هم با فریم های براق فلزی و با امتیاز تکنولوژی شیشه گرمایی جلوه خاصی دارد که این شیشه باعث شده حوله گرم کن حضوری شفاف داشته باشد. این نحوه طراحی و تکنولوژی ساخت آن زیبایی و جذابیت خاصی در مقابل انواع معمولی آن به ارمغان آورده است. این گرم کن بی نهایت در انرژی صرفه جو است و برای شما محیطی گرم و مطبوع فراهم می کند. این حوله خشک کن که مخلوطی از شیشه و فلز است در فضاهای داخلی تنوعی زیبا به وجود می آورد.



رادیاتور دالیس

کار مبتکرانه و ممتاز گروه Zehnder در طراحی رادیاتورهای جدید، شکل و فرمهای خسته کننده رادیاتورهای قدیمی را به شکلی زیبا تغییر داده است.طراحان میلانی (Santiago Miranda, Perry king) رادیاتورهای موج مانندی که بافت شان بصورت خطوط بلندی است طراحی کرده اند و در رنگهای بسیار زنده و پر طراوت ارائه کرده اند این رادیاتورهای موج مانند دیواره های صاف و خسته کننده را به محیط های فعال و زنده و متحرک تبدیل می کنند و استفاده از تکنولوژی برتر در جهت استفاده بهینه از این رادیاتورها بر زیبایی و جذابیت این طرحها افزوده است و باعث شده اند عناصری مدرن به طراحی داخلی معاصر راه پیدا کنند.



حوله خشک کن از شرکت Warmly Yours


این حوله خشک کن که توسط شرکت Warmly Yours طراحی شده است اهداف دوگانه ای را ارائه می دهد گرمایی مطبوع در عین اینکه حوله ها را گرم می کند در محیط پخش می کند.این حوله خشک کن از نوارهای فلزی که در کنارهم قرار گرفته اند تشکیل یافته است و به صورت یک المان برجسته درطرح دیوار هم نقش دارد این شبکه رادیاتورهای فلزی و براق در جایی قطع می شوند و حفره های ایجاد می کنند و حوله ها به راحتی از این قسمت می توانند آویزان شوند.این رادیاتورها هم محیط و حوله و لباس را گرم می کند و هم جلوه خاصی به دیوار و دکوراسیون داخلی می بخشد.



جا حوله Eskimo


با اینکه این طرح بسیار ساده و مختصر به نظر می رسد ولی بسیار کارا و زیباست. این مدل دوتایی U شکل برای اولین بار توسط شرکت Gem Manu Facturing طراحی شده است. این یک رادیاتور کامل و ایده آل برای خشک کردن حوله و حتی لباس هم مناسب است این جاحوله و رادیاتور انرژی کمی مصرف می کند و در رنگهای مختلفی عرضه می شود.



رادیاتورهای فنری گرم و درخشان از شرکت Bisque

این رادیاتورهای مدرن شکل جدیدی از گرمایش های فنری هستندو حس فضایی جدیدی به محیط می بخشند. در دیوار نصب می شوند و کاربریهای متفاوتی را ایجاد می کنند. در اندازه های متفاوت و رنگهای متنوعی عرضه می شوند. به قطر 20cm و در طولهای متغیر 65cm تا185cm ارائه می شوند.



طراحی رادیاتور جدا کننده دیوارها توسط شرکت (Delle Idee)


شرکت delle Idee نوعی رادیاتور معرفی کرده است که در عین هنری بودن کارایی زیادی دارند و از لوله های نازک تشکیل شده اند که در بعضی جاها توسط مربع هایی این ردیف های لوله ای قطع می شوند و طرح بسیار زیبا و مدرن و متعادلی را پدید آورده اند. این واحدها تنها رادیاتور نیستند آنها برای جداسازی اتاقها بسیار مناسب می باشند وقتی این واحدها بصورت عمودی در اتاق قرار می گیرند اتاق را به دو قسمت تقسیم می کنند که در واقع خصوصی سازی اتاق را انجام می دهند و در عین حال اجازه می دهند هریک از دو قسمت به همدیگر مشرف باشند و جلوی نور گرفته نمی شود.

  • shahtoot company
  • ۰
  • ۰

طراحی داخلی فروشگاه

شرکت North Face، بعنوان تولید کننده ابزارهایی با کیفیت بالا برای سفرهای اکتشافی از شهرت بسیار خوبی در سطح بین المللی برخوردار است. North Face به مدت 35 سال نوآوریهای بسیاری در زمینه تولید ابزار آلات بسیار پیشرفته تکنیی، کفش ها و ادوات مختلف برای سفرهای ماجراجویان حرفه ای، قاره نوردان و شهر نشینان رند بالایی که همواره بدنبال خرید، استفاده و پوشیدن بهترین مارکها هستند، داشته‌است.



این شرکت دستاوردهای خود در زمینه اکتشافات صحرایی را در قالب ترکیبی از المانهای فرهنگی آن سرزمین ها و محصولات های تک (High-Tech) به نمایش می گذارد. این شرکت دارای 3000 شعبه مختلف در گوشه و کنار جهان است و مقر اصلی آن در San Leandro کالیفرنیا، به واقع نمونه ایست بسیار محافظه کارانه از معرفی یک مارک تجاری که تنها در کشور آمریکا دارای 8 شعبه است. این شرکت در راستای سیاست های خود تصمیم دارد بر روی شعباتی که در مناطق با وجهه اجتماعی بالا قرار دارند، سرمایه گذاری کرده و انها را برجسته تر سازد. در این راستا جدیدترین شعبه این شرکت توسط گروه JGA در Beverly Hills کالیفرنیا طراحی و در تاریخ اول مارس 2002 افتتاح شد.

شرکت JGA از سال 1971 در زمینه طراحی مکانهای تجاری و فروشگاهها، ابداع استراتژی های فروش و معماری فعالیت داشته است. کارهای JGA در سطح بین المللی شناخته شده هستند و در مجلات متعددی به چاپ رسیده اند.
از آنجا که تولیدات North Face همواره متمایز بوده اند، بهترین مکان یابی شعبه جدید جهت دسترسی مناسب مشتریان، در Beverly Hills بود، چرا که تکنولوژی بالا و کیفیت استانداردهای این کمپانی از طرف مشتریان ساکن این منطقه مورد تقاضا بود.
شعبه جدید Beverly Hills، با مساحتی بالغ بر 7500 فوت مربع یک استاندارد جدید طراحی را در میان فروشگاه های این شرکت بوجود آورد. این فروشگاه نمود عینی یک ماجراجویی و مبین شعار تبلیغاتی شرکت North Faceاست:«هیچگاه دست از مکاشفه برندارید». ین طراحی به بهترین نحو دستاوردهای شرکت در صنعت تولید ابزارهای سفرهای اکتشافی را به نمایش می گذارد.
ایجاد تضادی آگاهانه و در عین حال استادانه که ما بین اشیاء، مصالح و فرم ها بکاررفته و حس پویایی و انرژی را به بیننده القاء می کند، متناقض با نفس این فروشگاه نیست. در حالیکه سایر شعبه های این فروشگاه بیشتر بر روی به نمایش گذاشتن جنبه های، های تک محصولات تاکید داشته اند، JGA توانسته به تعادلی از تضادها مابین عناصر نرم و خشن، ابزارها و محیط پیرامونی ای که از برای آن ساخته شده اند، دست یابد. تاثیر فن آوری های سخت های تک، با افزودن مولفه های فرهنگی گوناگون، تقویت شده است. صنایع دستی منتخب و جزئیات معماری، عناصری هستند که حس و مفاهیم فرهنگ ها، مکانها، سفرها و مقصدها را به بیننده منتقل می سازند. حس ماجراجویی، از ورودی فروشگاه، با تزئینات اوریجینال ان اغاز می شود، هنگام وارد شدن به فروشگاه یک درب کنده کاری شده اثر هنرمندان اندونزیایی، دیواری از جنس آبشار آبی، سنگهای طبیعی و مسیری مارپیچ ورودی آن را تعریف می کنند. در داخل مغازه، یک طاق بزرگ سنگی تندیس مانند که بر روی عرض فروشگاه کمانه زده و اختلاف ارتفاع سقف در قسمت های مختلف، مجدداً حس شناخت دنیاهای نا شناخته را در مخاطب زنده می سازد.
انتخاب ظریف اشیاء آنتیک مختلف از گوشه و کنار جهان که North Face، از سال 1969 بانی و ضامن سفر به این مناطق بوده، و ترکیب آنها با المانهای مدرن در جای جای مغازه، جنبه های تکنیکی این محصولات را با صورت دیگر قضیه یعنی جنبه حسی سفر، به تعادل رسانده است. اشیائی که لوازم بر روی آنها نمایش داده شده اند عبارتند از: کنده های کهنه درخت، قفسه های شیشه ای، صندوق های قدیمی هندی و درب های کلاسیک چینی ای که از خانه نجیب زادگان و Thai Spirit Houses آورده شده اند.
بیشتر المانهای بکار رفته شامل فرم های ماشینی از جمله ستونهایی از جنس ورق فلزی و پانل های آکریلیک بکار رفته جهت نور پردازی مخفی هستند. دیواره ای که ابزارآلات و تجهیزات بر روی آن نمایش داده شده اند، به ارتفاع 12 فوت با گرافیک ویژه و شاخص جلوی قسمتی را که کیف ها، کیسه های خواب در آنجا چیده شده اند می پوشاند. یک سطح شیبدار کوچک که از قطعه سنگ های طبیعی ساخته شده به خریداران این امکان را می دهد که قلاب ها و کفش ها را پیش از خرید بر روی آن بیازمایند.
به منظور قدرت بخشیدن به تضاد فضایی و بافت های موجود، از چوب کاج برای ساخت اشیائی با جزئیات فلزی در کف مغازه و ساخت کانترهای پذیرش مشتری استفاده شده.دیوارهای پیرامون فضا با پانل های گچی و اندود گچ و خاک پوشانده شده اند. نوارهایی منحنی شکل از جنس چوب افرا که در سطح خارجی اتاقک های پرو در دور تا دور مغازه بکار رفته اند، مناظری از طبیعت را در ذهن تداعی می کنند. کف سیمانی مغازه با بافت دانه دار در ترکیب با شبکه ای از نوارهای تیره رنگ چوب بلوط بکار رفته است.تصاویری از تیم های اکتشاف North Face در مناطق دور و نا شناخته، جایی که آنها مرزها را در هم می شکنند و ابزارهای North Face را جهت بقاء خویش بکار می گیرند، بر روی دیوارهای فروشگاه به نمایش گذاشته شده اند. تماشای این ورزشکاران ایده هایی نو برای توسعه محصولات و ابزارهایی جدید برای استفاده تحت شرایط سخت و بحرانی را می آفرینند.
مسئولان شرکت North Face از افتتاح شعبه جدید Beverly Hills بسیار رضایت دارند، تاثیر این تغییرات و چهره جدید فروشگاه بر میزان فروش آن بحدی بوده که هم اکنون شعبات دیگر نیز خواهان بکار بردن عناصری از این قبیل در بوتیک های خود هستند.

  • shahtoot company
  • ۰
  • ۰


یکی از عناصر جدیدی که به دکوراسیون داخلی مدرن اضافه شده کاغذ دیواری به شکل پوستر میباشد که در طرح ها و رنگ های گوناگون و متنوع و برای فضاهای کاربری و گروه سنی مختلف طراحی میشود. در این پست شما رو به دیدن چند نمونه از این پوستر ها دعوت می کنیم:

 

 

در این پوستر که طرحی مثل درخت یا شجره نامه خانواده دارد میشود عکسهای خانوادگی را در قاب عکسها به نمایش گذاشت.

  • shahtoot company